خبر

چگونه از هر روایتی فیلمنامه اقتباس کنیم؟

راهنمای فیلمنامه‌نویسی اقتباسی برای علاقه‌مندان به سینما

به گزارش روابط عمومی انتشارات امیرکبیر، فیلم و سینما یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های دنیا محسوب می‌شود تا جایی که در بسیاری از نقاط دنیا به این سرگرمی به چشم صنعتی پردرآمد و موفق نگاه می‌شود. ریچارد کرولین، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس از اساتید دانشگاه UCLA لس‌آنجلس است که در گروه سینما این دانشگاه فعالیت دارد. کرولین کتاب «چگونه از هر روایتی فیلمنامه اقتباس کنیم؟» را با اتکای به تجربیات عملی و آموزشی که در سالیان طولانی کسب کرده، نوشته است. از طریق تحلیل نمونه‌هایی از فیلم‌های اقتباسی به معرفی، تبیین و ارائۀ روش خلاقانه و کاربردی خود در زمینۀ نگارش فیلمنامه‌های اقتباسی می‌پردارد و مخاطب را با مولفه‌های اصلی روش خود در نگارش فیلمنامۀ اقتباسی مورد نظرش آشنا می‌کند.

در این اثر هرآنچه که مخاطب برای اقتباس ادبی نیازمند است پیش رویش قرار داده می‌شود تا با اتکا به آن بتواند از متنی که خوانده است، چه مقاله باشد یا قطعه‌ای کوتاه، چه داستان کوتاه باشد یا رمان و… اقتباس متنی مناسب با فیلمنامه را انجام دهد. همچنین از آنجایی که اقتباس گاه وقایع حقیقی را در بر می‌گیرند، کرولین در فصلی از کتاب به نحوه شخصیت‌پردازی و گلچین ویژگی‌های یک قهرمان خارق‌العاده از میان ترکیبی از اشخاص واقعی نیز می‌پردازد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «داستان هر فیلمی نهایتاً به مفهوم و کلمه‌ای واحد ختم می‌شود. رمانی که در حال کار رویش هستید ممکن است با بی‌شمار تم و واقعه سروکار داشته باشد، اما فیلمنامه‌ای که از روی این رمان چند لایه‌ای می‌نویسید باید مجدداً به شکلی پرداخت شود که بتوان کلیت آن را در یک کلمه خلاصه کرد. هر فیلم خوبی را که انتخاب کنید، می‌بینید فقط حول یک چیز واحد است. مثلاً تایتانیک دربارۀ «عشق» بود. درست است. خیلی از فیلم‌ها دربارۀ عشق‌اند ولی لطفاً به این «یک کلمه» گیر ندهید! در عوض از آن به‌عنوان نقطۀ شروعی برای حرکت به جلو بهره ببرید.به اضافۀ آن، این «کلمه» می‌واند مثل سیم ظرفشویی مواد و عناصر بی‌فایده و ناهمخوان با داستانتان را از بطن آن جدا کند و شما را متمرکز نگه دارد.»

 

کتاب «چگونه از هر روایتی فیلمنامه اقتباس کنیم؟» در 350صفحه به قیمت 70 هزار تومان برای علاقه‌مندان به نویسندگی، فیلم و سینما و فیلمنامه‌نویسی از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

 

برای خرید آنلاین این کتاب اینجا را کلیک کنید.

1 نظر در “چگونه از هر روایتی فیلمنامه اقتباس کنیم؟

  1. سهيلا غفاري راد گفت:

    ترجمه بسيار دقيق و روان است.
    درود بر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *