خبر

بنیادهای خیریه آمریکایی؛ ابزار بشردوستی آمریکایی یا قدرت‌طلبی

بنیادهای خیریه آمریکایی؛ ابزار بشردوستی آمریکایی یا قدرت‌طلبی

«بنیادهای قرن آمریکا : نقش بنیادهای فورد، کارنگی و راکفلر در اوج‌گیری قدرت آمریکا» نوشتۀ ایندرجیت پامار کتابی است دربارۀ نقش یه بنیاد بزرگ بشردوست آمریکایی که البته از نگاه نویسنده و با دیدی واقع‌بینانه‌تر می‌توان آن‌ها را بنیادهای بنگاهی نامید. بنیادهای آمریکایی از دیدگاه نویسنده در این کتاب، چه لیبرال باشند چه محافظه‌کار، کماکان نقش‌های مهمی در حفظ، تحکیم و اصلاح هژمونی ایالات متحده و نیز مبارزه با مخالفانشان ایفا می‌کنند. کتاب «بنیادهای قرن آمریکا…» تحلیلی نظری و تاریخی در اختیار خوانندگان می‌گذارد تا به کمک آن بتوانند خاستگاه‌های وضع پرتلاطم فعلی، کشمکش‌های شبکه‌های سرآمد در داخل آمریکا و مسیر حرکت قدرت آمریکا در امور دنیا را متوجه شوند.

در این کتاب که نویسنده نفوذ بنیادهای آمریکایی بر امور خارجی ایالات متحده، از دهۀ 1930 تا «جنگ علیه ترور»، را تحلیل کرده است، استدلال می‌کند که بنیادهای بشردوست، یکی از ابزارهای کلیدی در خلق «قرن آمریکا» یا امپراتوری آمریکا بوده‌اند: هژمونی‌ای که عمدتاً از طریق نفوذ فرهنگی و فکری ساخته شده است.

همچنین کتاب مقدمه‌ای ویژۀ ترجمه فارسی آن از سوی نویسنده دارد که به بهانۀ نخستین چاپ این اثر به زبان فارسی توسط ایندرجیبت پامار نوشته و در کتاب منتشر شده است.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانید:«به‌سختی می‌شود باور کرد که بشردوستی، در لغت به‌معنای «عشق به همۀ نوع بشر»، می‌تواند بدخیم هم باشد . مثلاً وقتی خبر اهدای میلیون‌ها دلار بنیاد راکفلر و بنیاد بیل و ملیندا گیتس را به طرح‌های بهداشت و سلامت می‌خوانی، گفتن آنکه «این ابتکارها شاید چیزی غیر از آن باشند که به نظر می‌آیند» کاری در حد توهین به مقدسات است…»

کتاب «بنیادهای قرن آمریکا» با ترجمۀ محمد معماریان در 402صفحه تهیه شده و به قیمت 80هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر چاپ و روانۀ بازار نشر شده است.

برای خرید آنلاین کتاب «بنیادهای قرن آمریکا» اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *