خبر

پیشاسقراطیان، فوکویاما و دیگران

موسسه انتشارات امیرکبیر با انتشار 6 عنوان کتاب چاپ اول وارد تابستان 1399 شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ اول کتاب‌های هویت اثر فرانسیس فوکویاما، آنژل اثر هانری گرویل، نیمه تاریک اثر جین مایر، طلوع از مغرب اثر وحید عمرانی، ولایت فقیه یا ولایت فقها اثر مرتضی فاطمی و پاره نوشته‌های پیشاسقراطی اثر دانیل دبلیو گراهام راهی بازار نشر شدند.

پاره نوشته‌های پیشاسقراطی

این کتاب اثر دانیل دبلیو گراهام است که نسخه انگلیسی آن در سال 2010 توسط انتشارات کمبریج منتشر شده است. گراهام در این اثر آرا و نظریات فلاسفه پیش از سقراط را مرور و بررسی کرده است. پیشاسقراطیان اصطلاحی است که محققان آلمانی قرن نوزده و آغاز قرن بیستم برای اشاره به دوران پیش از سقراط(460 تا 399 پیش از میلاد) به کار می‌بردند. فیلسوفان پیشاسقراطی نخستین کسانی بودند که نظریات کیهان شناسانه‌ای را پروراندند که پیداش جهان و موجودات آن را توصیف می‌کرد. آنها این عادت را پایه گذاشتند که بشر به جای تبیین دینی پدیده‌ها به دنبال تبیین‌های علمی باشد.

دانیل دبلیو گراهام فارغ‌التحصیل فلسفه از دانشگاه بریگهام‌یانگ در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس است. دکتری را هم از دانشگاه تگزاس اوستین دریافت کرده. انتشارات کمبریج در سال 2010 کتاب متون فلسفه متقدم یونان را به کوشش گراهام چاپ کرد. این کتاب شامل دو جلد است. جلد نخست تحت عنوان کیهان‌شناسان و هستی‌شناسان و جلد دوم هم شامل #سوفیسم و پیوست است. البته این اثر گراهام همه پیشاسقراطیان را در بر نگرفته است و او در مجموع دست به انتخاب در میان این دسته از فیلسوفان زده است. این اثر را می‌توان ترجمه‌ای روزآمد از پاره نوشته‌های پیشاسقراطی گراهام دیلس دانست. این اثر توسط بهناز دهکری فارغ‌التحصیل دکتری فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تهران به فارسی برگردانده شده است.

دانیل دبلیو گراهام در بخش‌هایی از متنی که به عنوان پیش‌درآمد برای ترجمه فارسی کتاب نوشته آورده است: «از شنیدن #ترجمه فارسی کتاب مرجع من خشنود شدم. این کتاب ثمره سال‌ها پژوهش و کشمکش روی متونی است که در این کتاب آمده‌اند. از دهکردی برای کار دشوار ترجمه سپاسگزاری می‌کنم و برای گروه جدید خوانندگان و دانش پژوهان فلسفه کهن آرزوی کامیابی دارم.» چاپ اول پاره‌نوشته‌های پیشاسقراطی در 824 صفحه و قیمت 99 هزار تومان راهی بازار نشر شده است. برای خرید اینترنتی این کتاب اینجا را کلیک کنید.

ولایت فقیه یا ولایت فقها؟!

کتاب «ولایت فقیه یا ولایت فقها؟!» اثر حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی فاطمی از دیگر آثار چاپ اول امیرکبیر در تابستان 1399 محسوب می‌شود. مولف در «ولایت فقیه یا ولایت فقها؟!» درصدد اثبات این دیدگاه است که ولایت تفویض شده از جانب ائمه معصومین(ع) به فقیه، آنگاه که به مقام فعلیت می‌رسد و در عالم بیرونی مجال اجرا پیدا می‌کند، ولایت یک فقیه واحد است نه ولایت همه فقها. به عقیده مولف، ولایت فقیه قرار نبوده ابزاری برای اختلاف و نامساعدتر کردن اوضاع در عصر غیبت باشد و ناامید ساختن و منزجر کردن جوامع بشری از اسلام. به تعبیر مولف، ولایت فقیه راهبردی است برای ایجاد وحدت بین علمای اسلامی و چشاندن شیرینی وحدت و عدالت اسلامی به کام انسان‌های تشنه عدالت مهدوی. «ولایت فقیه یا ولایت فقها؟!» اثر مرتضی فاطمی در 566 صفحه و قیمت 69 هزار تومان توسط انتشارات امیرکبیر روانه بازار شده است. برای خرید اینترنتی این کتاب اینجا را کلیک کنید.

هویت

«اگر دونالد ترامپ به راست جمهوری انتخاب نشده بود این کتاب هم نوشته نمی‌شود.» این اولین جمله‌ای است که شما با باز  کردن کتاب هویت به آن بر می‌خورید. فرانسیس فوکویاما در مقدمه کتابش همچنین می‌نویسد: «درست پیش از انتخاب ترامپ نوشته بودم که نهادهای امریکایی در حال فروپاشی هستند چرا که دولت به تدریج توسط گروه‌های شیفته قدرت به دست گرفته شده و با یک ساختار خشک که قادر به اصلاح  خود نیست، قفل شده است و ترامپ هم محصول این وضعیت و هم شریک در آن بود.»

فوکویاما که در نظریه پایان تاریخ خود، تمدن و لیبرالیسم غربی را مقصد نهایی کمال و سعادت انسان تعریف کرده بود حالا در این کتاب به بررسی مسائلی مانند انتخاب ترامپ و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌پردازد که ظاهرا نظریه پایان تاریخ او را نقض کرده‌اند چرا که این دو کشور(امریکا و انگلیس) از معماران نظم نوین جهانی محسوب می‌شوند ولی حالا خود به سمت یک ملی‌گرایی حرکت می‌کنند که به تعبیر فوکویاما متعصبانه است. چاپ اول «هویت» به قلم فرانسیس فوکویاما و ترجمه امید فشندی در 210 صفحه و به قیمت 25 هزار تومان توسط انتشارات امیرکبیر روانه بازار شده است. برای خرید اینترنتی این کتاب اینجا کلیک کنید.

طلوع از مغرب

کتاب «طلوع از مغرب» شرح عرفانی 70 غزل از ملامحمد شیرین مشهود به شمس مغربی است. عارف و شاعر قرن هشتم و نهم در تبریز. کسی که تمام سخن و نظریاتش بر مبنای نظریه وحدت وجود ابن‌عربی پایه‌ریزی شده است. مغربی از عرفا و صوفیه باتمکین در تاریخ تصوف و عرفات و ادبیات ایران‌‎زمین محسوب می‌شود. مولف در «طلوع از مغرب» سعی کرده با مراجعه به فرهنگ‌ها و امهات کتاب‌های عرفانی به همراه استنباط‌های شخصی خودش 70 غزل از شمس مغربی را شرح و تفسیر کند. چاپ اول «طلوع از مغرب» به قلم وحید عمرانی در 412 صفحه و قیمت 51 هزار تومان توسط موسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. برای خرید اینترنتی این کتاب اینجا را کلیک کنید.

نیمه تاریک

جین مایر روزنامه‌نگار و پژوهشگر سیاسی و امنیتی در «نیمه تاریک» به واکنش دولتمردان ایالات متحده و در برابر حملات 11 سپتامبر پرداخته است. مایر در این اثر به طور مستند نشان می‌دهد که چطور مقامات امریکایی به سوءاستفاده از این رویداد پرداخته و قانون‌شکنی می‌کنند. ضمن این مساله از شکنجه‌ها و اوضاع بازداشتی‌ها در گوانتانامو، عراق، افغانستان و دیگر کشورهایی که ایالات متحده در آنها زندان مخفی دارد سخن می‌گوید. او نشان می‌دهد که چطور بعضی از زندانیان که کاملا بی‌گناه بودند در این فرایند از جانب ایالات متحده در معرض رفتارهایی قرار گرفتند که یادآور تفتیش عقاید اسپانیایی بود. چاپ اول «نیمه تاریک» اثر جین مایر در 556 صفحه و قیمت 69 هزار تومان به ترجمه عباسقلی غفاری‌فرد و به سعی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.برای خرید اینترنتی این کتاب اینجا را کلیک کنید.

آنژل

رمان «آنژل» اثر هانری گرویل(آلیس ماری سلست فلوری) از سری داستان‌های خارجی است که انتشارات امیرکبیر به ترجمه ناهید صادقی آن را منتشر کرده است. هانری گرویل نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی قرن نوزدهم است که سال‌ها به خاطر شغل پدرش در روسیه زندگی می‌کرد. او در سال 1872 و بازگشت به فرانسه، داستان‌هایی از جامعه روسیه برای نشریات مختلف به چاپ رساند که مورد تشویق و تحسین نویسندگان هم‌عصر خود قرار گرفت. آنجل در 266 صفحه و قیمت 25 هزار تومان توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *