خبر

تجدید چاپ کتاب «سنجش خرد ناب» پس از چند سال

«سنجش خرد ناب» انتشارات امیرکبیر برای پنجمین بار تجدید چاپ شد

 

کتاب «سنجش خرد ناب» اثر ایمانوئل کانت با ترجمه میرشمس‌الدین ادیب سلطانی برای نوبت پنجم از سوی انتشارات امیرکبیرتجدید چاپ شد.

کتاب «سنجش خرد ناب» نخستین کتاب از سه‌گانهٔ فلسفه انتقادی کانت است که اولین‌بار در سال ۱۷۸۱ چاپ شد. این کتاب مهم‌ترین اثر کانت بوده و دربارهٔ ویژگی‌های عقل و توان آن در شناخت متافیزیک است. کانت در این کتاب به بررسی و تقسیم‌بندی مقولات شناخت و نیز بررسیِ محسوسات، ادراک و عقل محض در شناخت متافیزیکی را شرح داده‌است.

منطق استعلایی در کتاب «سنجش خرد ناب» مبحثی است که در آن قواعد ذهنی پیشینی بررسی شده‌است. کانت منطق استعلایی خود را به دو بخش تحلیل و دیالکتیک استعلایی تقسیم کرده‌است. او از رشته راهنما استفاده می‌کند و می‌گوید که فاهمه یا درک، همان قوه حکم‌کننده‌ است که عملکردش همان مقوله‌ها هستند.

برخلاف «فيلسوفان قديم» ارسطوئى و افلاطونى كه همیشه مشغول تفكر در «موجودات جهان خارج» بودند «كانت و جان لاك»، «پايه‏گذاران فلسفه جديد»، مشغول تامل درباره شناخت جهان درون و معرفت‏شناسى و انسان‏شناسى شدند. كانت همچنین نيز بسيارى از گفته‏هاى فيلسوفان قديم را درباره افلاك و ماهيت «اجسام و اشياء»، باطل اعلام كرده است و فلسفه قديم مشاء و اشراق كه پس از اشكالات فيلسوفان جديد و پيدايش علوم جديد و بطلان گفته‏هاى آنان به حال احتضار افتاده بود با پيدايش فلسفه كانت يكباره مُرد و به خاك سپرده شد.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: « این یک قانون طبیعی است که: هر آنچه رخ می‌دهد، علتی دارد؛ علیت این علت، یعنی کنش این علت، در زمان پیشتر می‌آید و در رابطه با معلولی که برخاسته است، نمی‌تواند همیشه بوده باشد، بلکه باید رخ داده باشد و بنابراین اندر میان پدیدارها همچنین علت خود را دارد که بدان وسیله به نوبۀ خود تعیین می‌شود و در پی آن همه رویدادها در یک سامان طبیعی آروینانه  تعیین می‌گردند.»

کتاب «سنجش خرد ناب» در 1272صفحه، به قیمت 310هزار تومان در قالب جلد گالینگور روکش‌دار و قطع وزیری هم‌اکنون قابل سفارش است.

برای خرید کتاب «سنجش خرد ناب» اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *