خبر

سفر به تاریخ معاصر با «شهرفرنگ تا لاله‌زار»

کتاب «شهرفرنگ تا لاله‌زار» خاطرات محمد قهرمانی تهیه‌کننده سینما است که در شش فصل از کودکی تا دوران پذیرش قطعنامه را برای مخاطب بازگو کرده است. این کتاب در دوبخش نوشته شده است که بخش ابتدایی مربوط به قبل از انقلاب ودهه‌های چهل و پنجاه بوده و بخش دوم نیز مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان هشت سال دفاع مقدس است.

در این کتاب تلاش شده بخشی مهم از تاریخ معاصر ایران از زبان یکی از مبارزان انقلاب و از دل خاطرات ایشان بازگو شود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: « اسفند 1347 بود که مادرم در یک حادثۀ آتش‌سوزی سوخت. خاله عشرت مهمان ما بود و برای همین پدرم با شوهرخاله‌ام شب منزل نمانده بود و به منزل اقوام رفته بود. حدود ده شب بود و من توی اتاق خواب بودم. با صدای جیغ و داد از خواب پریدم. دیدم آجی گلولۀ آتش شده است و این طرف و آن طرف می‌دود و خاله‌ام هم به دنبالش. ناخودآگاه پتویی که روی سرم بود را انداختم دور آجی و او را بغل کردم. مادرم آمده بود داخل چراغ نفت بریزد، غافل از اینکه نفت از ته پیت دارد می‌ریزد روی دامنش. لباسش هم پلاستیکی بود. لباس‌های نخی نمی‌پوشیدیم؛ چون هم قیمتش بالا بود، هم اینکه لباس‌هایی که بافت پلاستیکی داشت، شستنش راحت و دوامش بیشتر بود.

مادرم کبریت را که می‌کشد تا چراغ را روشن کند، دامنش آتش می‌گیرد و دچار سوختگی می‌شود. حس کردم چیزی را از دست داده‌ام که دیگر نمی‌توانم به دستش بیاورم. در 12 فروردین سال 1348 آجی فوت کرد.»

«شهر فرنگ تا لاله‌زار» در 202 صفحه، به قیمت 43 هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر روانۀ بازار نشر شده است.

برای خرید این اثر می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *