کتاب «فئودالیسم اطلاعات» – چه کسی پیروز اقتصاد دانش است؟ – نوشتۀ پیتر دریهوس و جان بریثویت پژوهشگر و استاد دانشگاه، با ترجمۀ آراز بارسقیان توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و روانۀ بازار نشر شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه انتشارات امیرکبیر این کتاب که حاصل همکاری و پژوهش دو چهره دانشگاهی استرالیایی است به بررسی مالکیت انحصاری اطلاعات و خطرات آن میپردازد. در این کتاب به نواقص و محدودیتهایی که انحصار اطلاعات درپی دارد پرداخته شده و آن را خطری برای رقابت کردن و حصاری برای ورود به بازار میداند. نویسندگان این اثر بر این باور هستند که اگرچه عنوان فئودالیسم اطلاعات برای کتاب ممکن است در نگاه اول توصیف بیرحمانهای از دانش اقصاد باشد اما بی شباهت به فئودالیسم قرون وسطا نیست.
مولفان معتقدند در دوران فئودالیسم قرون وسطی رابطۀ صاحبان زمین و واسطها رابطهای اساساً ناعادلانه بوود. اکثر افراد دونپایه تحت سلطۀ شخصی اربابان مالک زمین بودند. در نهایت، این قدرت شخصی با ایجاد نظام اختصاصی ارباب و رعیتی مالیات و زندان و دادگاه تبدیل به قدرت دولتی شد. در مورد فئودالیسم اطلاعات بازتوزیع حقوق معنوی انتقال داراییها از معنویات مشترک به دست مالکان خصوصی را در بر میگیرد. این دستها بهجای اینکه در اختیار دانشمندان و مؤلفان باشند، به رسانههای درهم آمیخته و ترکیب شده با علوم زندگی تعلق دارند.در بخشی از این کتاب میخوانیم: «در پارک عمومی کودکی روی تاب نشسته است. او به جای آنکه به عقب و جلو تاب بخورد، زنجیرهای دوطرف را یکی درمیان میکشد و به چپ و راست تاب میخورد. چند روز بعد والدینش از ادارۀ اجرای احکام مالکیت معنوی، یکی از زیرشاخههای پلیس، نامهای دریافت میکنند. نامه میگوید در دوربینهای مداربسته دیدهاند که دختر آنها از شیوهای برای تاب خوردن استفاده میکند که حق انحصاریاش در اختیار یک شرکت بهخصوص است. در نامه مدعی شدهاند که حق این حرکت در انحصار کمپانی پِلیپِی است. حالا والدین دختر میتوانند انتخاب کنند که حق استفاده از این انحصار را بپردازند یا به دلیل استفاده از این حق انحصاری از آنها شکایت قضایی شود!.»
کتاب «فئودالیسم اطلاعات» با ترجمه آراز بارسقیان در 440 صفحه و به قیمت 93 هزار تومان توسط موسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.
برای خرید اینترنتی این کتاب اینجا را کلیک کنید.
انتهای پیام/