گزارش

آمریکا چگونه آمریکا شد؟

امریکا چگونه امریکا شد

اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم بود که اولین گروه‌های مهاجران اروپایی در جزیره‌ای بکر و پرتنعم قدم گذاشتند تا تاریخ سده‌های ۱۹ و ۲۰ را رقم بزنند.یک مقایسه تاریخی کوچک می‌گوید همان سال‌ها که ساکنان جدید قاره آمریکا، برای دستیابی به موقعیت و درآمدی که در موطن خود از آن محروم بودند یا فرار از سلطه و نظام حاکم در کشورشان یا هر دلیل دیگری به این قاره آمدند، این سوی کره خاکی شاهد آخرین سلسله پادشاهان قدرتمند و حکومت‌های مقتدر بود. همان زمان که در غرب عالم موتور پیشرفت علم و تکنولوژی روی غلتک افتاده بود و قاره آمریکا به پایتخت جدید تمدنی تبدیل می‌شد، نزاع و درگیری بین عثمانی و صفوی بالا گرفته بود. عثمانی تا جنگ جهانی اول و ۴۰۰ سال بعد جان سالم به‌در برد، ولی صفویه روز به روز به ضعیف‌تر شد تا جای خود را به قاجار داد و قاجار هم به پهلوی. در همه این سال‌ها که ایران پاره پاره می‌شد، کشور تازه‌تاسیس آمریکا پاره‌های جدیدی را به نقشه جغرافیایی خود می‌افزود. چه شد که تکه‌زمین‌های اعطایی ملکه انگلستان با سکنه‌ای که تحت حکومت او تعریف می‌شدند، بدل به کشوری شد که تعیین‌کننده نتیجه جنگ‌های جهانی باشد و از شرق تا غرب گیتی، حکومت‌هایی را تاسیس کند و حکومت‌هایی را نابود؟ چگونه آمریکای مستعمره طی دو قرن به جایی رسید که بشود صاحبخانه سازمان ملل متحد؟

آن‌طور که فرانک ال‌شوئل، نویسنده کتاب تاریخ ایالات متحده در کتابش می‌نویسد؛ تا سال ۱۷۸۹ ایالات متحده شامل ۱۳ حکومت تابع بریتانیای کبیر بود، که با وجود مجلس قانونگذاری، استقلالی از خود نداشت و لندن با داشتن حق وتو، بر کوچک‌ترین تصمیمات این حکومت‌ها نظارت و مدیریت داشت. در واقع ۱۳ ولایت جزو مایملک ملکه بودند و تابع بریتانیا. به قول روشنفکران آمریکایی؛ قاره‌ای تحت حاکمیت یک جزیره بود، مثل این‌که قمری بزرگ‌تر از سیاره خود باشد. تاریخ شکل‌گیری کشوری که امروز مختصات آمریکا را دارد، از همین‌جا آغاز شد. ۲۰۰ و اندی سال پیش برای اولین بار این ۱۳ کشور به یک حکومت واحد رسیدند و برای اولین بار مجلس قانونگذاری تشکیل دادند تا مستقلا و بدون نظارت بریتانیا برای خود قانون تعیین‌کنند.  فقط ۲۲۰ سال از شروع دوره زعامت اولین رئیس حکومتی که زمام اداره آمریکا را به عهده گرفت، می‌گذرد. یک مقایسه کوتاه با سایر ملل و ساکنان زمین نشان می‌دهد ۱۶۰ سال برای یک کشور و یک ملت، عمر کوتاهی است تا از روزهای وابستگی به جایی برسد که معادلات حاکم بر دنیا و روابط دیگر ملل را تحت‌تاثیر قرار دهد، بشود یکی از دو ابرقدرت درگیر جنگ سرد و مقابل روسیه با سابقه حکومت تزاری و سال‌ها استعمار بایستد.

کتابی برای شناخت عملکرد آمریکا

احتمالا دانستن وقایع این سال‌ها و فهمیدن این‌که چه تصمیمات و عملکردهایی طی این چند سال، آمریکا را از مجموعه چند تکه حکومت مستعمره، به ایالات متحده آمریکا تبدیل کرد، حس کنجکاوی همه ما را قلقلک می‌دهد.کتاب آمریکا چگونه آمریکا شد، از همان سال‌های سکونت سرخپوستان شروع می‌شود. از اولین ساکنان و کاشفان جدید این قاره دورافتاده می‌گوید که از اسپانیا، فرانسه،‌ بریتانیا و… به دنبال ذخایر و زمین‌های بی‌حدوحصر راهی شدند تا استعمار و استبداد سلطنت انگلستان تا جنگ‌های استقلال و انقلاب آمریکا.  از اولین جرقه‌های شکل‌گیری یک حکومت مستقل از ۱۳ کشوری که هرکدام حکومت مستقل خود را داشتند و شدند ۱۳ ایالت یک نظام فدرالی واحد که هرساله بخش‌های جدید را به لطایف‌الحیلی و مدیریتی که شرح داده می‌شود، از قاره جدید آمریکا به خود الصاق کردند و امروز این کشور را با ۵۰ ایالت می‌شناسند که هنوز هم پس از گذشت دو قرن هرکدام قوانین و مدیریت مختص به خود و متفاوتی را تحت یک نظام واحد تجربه‌می‌کنند.

از منازعات و درگیری با بریتانیا در سال‌های ابتدای شکل‌گیری و استقلال آمریکا تا تبدیل شدن به هم‌پیمان و حامی بریتانیا در جبهه متفقین می‌گوید. آمریکا به دور از ویرانی‌های جنگ با فروش محصولات و تولیدات صنعتی به‌خصوص اسلحه، بیشترین بهره را برد و با اعزام سربازان خود از هزاران کیلومتر دورتر و اعمال نفوذ در مدیریت جنگ، بیشترین تاثیر را بر سرنوشت آن داشت. مدیریت همین وقایع و تصمیمات بعد از آن بود که کمک کرد تا آمریکا تبدیل به بازیگر اصلی جامعه جهانی در سال‌های بعد شود. خواندن ریز تصمیمات و سیاستگذاری‌ها، طی یک‌قرن و نیم از زبان استاد تاریخ آمریکایی که به شکل واضحی حامی و همراه سیاست‌های این کشور است، می‌تواند یک تصویر کلی و همه‌جانبه از آغاز سکونت تا دوران جنگ سرد ارائه کند. تصویر بی‌طرفانه ای که در این کتاب ارائه شده است می‌تواند تا حد بسیاری در ترسیم درست چهره نظام حاکم بر ایالات متحده در این سال‌ها کمک کند.

محدثه پالیزگر

منبع: روزنامه جام‌جم

دیدگاهی در مورد “آمریکا چگونه آمریکا شد؟

  1. مهدی گفت:

    چطوری میشه ازطریق نمایشگاه خرید؟؟

  2. میثم محیط گفت:

    در نظر قبلی شماره رهگیری رو منتشر نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *