خبر

ادوارد سعید شانه به شانه زرین‌کوب و ذبیح‌الله صفا

چاپ مجدد کتاب‌های «جستجو در تصوف» تالیف دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، «حماسه‌سرایی در ایران» تالیف دکتر ذبیح‌الله صفا و «شرق‌شناسی» تالیف ادوارد سعید به ترجمه لطفعلی خنجی توسط انتشارات امیرکبیر راهی بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی انتشارات امیرکبیر، چاپ یازدهم کتاب «حماسه‌سرایی در ایران» تالیف دکتر ذبیح‌الله صفا در 675 صفحه و قیمت 95 هزار تومان در حالی صورت گرفته است که چاپ اول این کتاب 55 سال قبل در سال 1333 منتشر شده بود.

صفا در بخشی از مقدمه این کتاب ذکر کرده که نیت و انگیزه اصلی نگارش «حماسه‌سرایی در ایران» به نیت سال‌ها قبل او باز می‌گردد و تصمیمی که برای مطالعه تطبیقی داستان‌های شاهنامه و اوستا گرفته است.

کتاب شامل چهار گفتار به این شرح است: تکوین حماسه و روایات و افکار حماسی در ایران از قدیمی‎‌ترین ایام تاریخ، آثار حماسی پیش از اسلام، منظومه‌های حماسی ایران در عهد اسلامی به عنوان مهم‌ترین دوره ادوار حماسی و تحقیق در داستان شاهان و پهلوانان و منشاء روایت‌ها و افسانه‌های ملی.

«حماسه‌سرایی در ایران» که بر اساس رساله دکتری صفا نوشته شده هنوز هم بعد از نیم قرن یک منبع معتبر در شاهنامه‌شناسی و اسطوره‌شناسی است.

 

پای درس مرحوم زرین‌کوب

اثر دیگر تجدید چاپی این روزهای انتشارات امیرکبیر چاپ پانزدهم کتاب «جستجو در تصوف ایران» تالیف دکتر عبدالحسین زرین‌کوب است. این کتاب در 446 صفحه و قیمت 59 هزار تومان منتشر شده است. چاپ نخست این اثر 41 سال قبل و در سال 1357 روانه بازار شده بود.

مرحوم زرین‌کوب در این اثر معتقد است نفوذ تصوف در میراث ادب و هنر فارسی بیش از آن است که امتداد تاریخ توانسته باشد تمام آن را به بیغوله گذشته واپس رانده باشد. به اعتقاد او به رغم پاره‌ای عناصر منحط آمیخته به خرافات که در بعضی تعالیم صوفیه به چشم می‌خورد اما نمی‌توان نقش آن را در زمینه اخلاق و تربیت انسانی و بینش‌های انسان‌دوستانه‌ای که دارد نادیده گرفت.

رد پای مغرب‌زمینی‌ها در شناخت مشرق‌زمین  ی‌ها

«شرق شناسی» اثر مهم ادوارد سعید هم از دیگر آثاری است که چاپ پنجم آن با جلد شومیز و قطع وزیری در 538 صفحه و قیمت 80 هزار تومان به ترجمه لطفعلی خنجی راهی بازار شده است. چاپ پیشین این کتاب با جلد گالینگور و قیمت 92 هزار تومان منتشر شده بود. چاپ پنجم این اثر هم در حالی صورت می‌پذیرد که چاپ نخست آن در سال 1386 منتشر شده بود.

 

ادوارد سعید استاد دانشگاه کلمبیا متولد 1935 بیت‌المقدس و متوفی به سال 2003 در ایالات متحده امریکا در عین پایبندی به آرمان‌های مردم فلسطین ولی یکی از محققان جهان غرب به شمار می‌رود. او با آنکه مسیحی بود اما برای اسلام همان اندازه احترام قائل بود که مسلمانان برای دین خود قائل هستند.

به عقیده ادوارد سعید، سخن گفتن از شرق‌شناسی در درجه نخست در حکم سخن گفتن از پهنه فرهنگی گسترده‌ای است که توسط فرانسه و انگلیس در شرق صورت گرفته است. به اعتقاد او، شرق‌شناسی به گونه‌ای کاملا مداوم برای استراتژی خود نیازمند برتری انعطاف‌پذیر موضعی بود که غرب در رشته کاملی از روابط امکان‌پذیر با شرق قرار داده بود بی آنکه هیچگاه موضع برتر خود را سلب کند.

با همه اینها اما سعید شرق‌شناسی را صرفا یک موضوع سیاسی هم نمی‌داند که به نحوی غیرفعال در فرهنگ‌ها و پژوهش‌ها متجلی شده و صرفا نمادی از یک توطئه امپریالیسنی غربی برای حقیر نگاه داشتن جهان شرق باشد. او شرق‌شناسی را  به عنوان یک تبادل دارای جنبش و تحرک مورد مطالعه قرار داده است. جنبشی که یک طرف آن نویسندگان منفرد علاقه‌مند هستند و طرف دیگر هم نهادها و علائق سیاسی ذی‌نفع که سه امپراطوری بزرگ بریتانیا، فرانسه و امریکا پدید آورده‌اند.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *