شما درحال مشاهده نسخه آزمایشی سایت هستید

ریشه‌ها، روایت برده‌داری و استبداد

کتاب «ریشه‌ها» اثر الکس هیلی برای نوبت پانزدهم با ظاهری تازه تجدید چاپ شد.

به گزارش روابط عمومی انتشارات امیرکبیر، کتاب «ریشه‌ها» نوشتۀ الکس هیلی برای پانزدهمین بار تجدید چاپ شد. هیلی در این داستان، زندگی خانواده و اجداد خود را به تصویر می‌کشد. پیام این داستان، وضعیت نابسامان آمریکاییان آفریقایی‌تبار و بیان رنج‌ها و کاستی‌های زندگی آن‌ها در دوران برده‌داری و پس از آن است. هیلی به شناساندن مفاهیم تبعیض‌نژادی، بردگی، بیگاری و تحت استثمار دیگران بودن می‌پردازد و آن‌ها را محکوم می‌کند.
رهبر انقلاب درباره کتاب «ریشه‌ها» فرمودند: «یکی از شاخص‌های دیگر استعمار و استکبار این است که جنایت را نسبت به ملت‌ها و نسبت به آحاد بشر مجاز می‌‌شمرند و اهمیت نمی‌‌دهند. این یکی از بلایای بزرگ استکبار در دوران جدید است.» ایشان کتاب ریشه‌ها را یک مثال روشن و مصداق معین بیان کردند که برخورد مستکبرین با بومیان آمریکا را نشان می‌دهد و خواندن آن را مغتنم دانستند
کتاب «ریشه‌ها» درواقع روایتی واقع‌گرایانه و اثری مستند با الهام از زندگی اجداد نویسنده است که در قالب رمان نوشته شده. داستان با تولد قهرمان اصلی «کونتا کینته» در دهکده‌ای در گامبیا آغاز می‌شود. او با فرهنگ سنتی رشد می‌کند و زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای را همراه خانواده و قبیله‌اش می‌گذراند. اما تراژدی از جایی آغاز می‌شود که بازرگانان برده، او را به دام انداخته و از دهکده‌اش در آفریقا می‌دزدند. کونتا به همراه عده‌ای دیگر از سیاه‌پوستان در بدترین وضع با کشتی‌های تجارت برده به آمریکا برده می‌شود.
الکس هیلی می‌کوشد در کتاب خود یک‌بار دیگر تاریخ را، این‌بار از زبان بردگان، بنویسد. می‌کوشد از سیاهان در برابر تحریفاتی که در تاریخ آمریکا رخ داده دفاع کند و از تطهیر آمریکاییان در ماجرای برده‌داری و سرپوش گذاشتن بر تاریخ جلوگیری کند. هیلی می‌خواهد نشان دهد که در استقلال آمریکا و ثروتمند شدن آن، سیاهان هم‌نژادش چه نقش عمده‌ای داشتند و آن‌ها را شایسته احترام، ارزش و قدردانی می‌داند.

«ریشه‌ها» با ترجمۀ علیرضا فرهمند، در 780 صفحه، با جلد سخت و به قیمت 165هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر در بازار نشر عرضه شده است.

برای خرید کتاب «ریشه‌ها» اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
خانه
فروشگاه
حساب کاربری من
0 موارد محصول