خبر

روایت دکتر زرین‌کوب از «تاریخ مردم ایران»

مجموعۀ 2 جلدی «تاریخ مردم ایران» تجدید چاپ شد

به گزارش روابط عمومی انتشارات امیرکبیر، مجموعۀ دو جلدی «تاریخ مردم ایران» تجدید چاپ شد. این اثر که تاکنون 18 نوبت به چاپ رسیده است تألیف دکتر عبدالحسین ‌زرین‌کوب است که در دو جلد تاریخ ایران را با زبانی شیوا و فصیح بازگو می‌کند.
در مقدمه کتاب دکتر زرین‌کوب چنین نوشته است:
«در کتاب حاضر سعی کرده‌ام آنچه را از تاریخ واقعی مردم و از طراز معیشت و تفکر و آداب و اخلاق آنها از منابع موثق به دست می‌آید بی هیچ شور و احساس قومی به بیان آورم و اگر با این حال مواردی هست که احیاناً با آنچه برخی شرق‌شناسان غربی در این باب‌ها اظهار کرده‌اند به توافق نرسیده‌ام از آن رو است که نتوانسته‌ام مثل آنها تجاوز روم و بیزانس را با دیده تحسین بنگرم و واکنش مردم ایران را در مقابل جاذبه یونانی‌گری و روم‌پرستی، گرایش به ارتجاع و تسلیم به استبداد تلقی کنم.»
جلد نخست این اثر تاریخ قبل از اسلام است که به دو بخش تاریخ پهلوانی و تاریخ واقعی تقسیم می‌شود. بخش ابتدایی نگاهی به دنیای اساطیری ایران دارد و از افسانه‌های پیشدادی و کیانیان، اوستا و زرتشت سخن می‌گوید. اما بخش دوم که افق‌های دور نام گرفته از ورود آریایی‌ها به فلات ایران آغاز شده و تا پایان حکمرانی ساسانیان ادامه پیدا می‌کند.
اما جلد دوم کتاب از جایی که کتاب اول به پایان رسیده است شروع کرده تا به بررسی بخش‌ها و زوایای مهم تاریخ مردمان ایران‌زمین چون فرهنگ، تصوف، کلام، فلسفه، ادبیات فارسی درکنار روایت تاریخ دوره‌ای از ایران بپردازد.

 

برای تهیه مجموعۀ دو جلدی «تاریخ مردم ایران» اینجا را کلیک کنید.

1 نظر در “روایت دکتر زرین‌کوب از «تاریخ مردم ایران»

  1. khanalizadehzahra گفت:

    با سلام

    من به شدت دنبال این کتابم. ممنون میشم شارژ کنین بخرمش. نیازش دارررم:((((((((

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *