خبر

یونان باستان زیر ذره‌بین

به گزارش روابط عمومی موسسه انتشارات امیرکبیر چاپ اول کتاب «پاره نوشته‌های پیشاسقراطی» اثر دانیل دبلیو گراهام و ترجمه بهناز دهکری توسط انتشارات امیرکبیر روانه بازار نشر شد.

پیشاسقراطیان اصطلاحی است که محققان آلمانی قرن نوزده و آغاز قرن بیستم برای اشاره به دوران پیش از سقراط(460 تا 399 پیش از میلاد) به کار می‌بردند. فیلسوفان پیشاسقراطی نخستین کسانی بودند که نظریات کیهان شناسانه‌ای را پروراندند که پیداش جهان و موجودات آن را توصیف می‌کرد. آنها این عادت را پایه گذاشتند که به جای تبیین دینی پدیده‌ها به دنبال تبیین‌های علمی باشیم. بیشتر دانشمندان به این رسیده‌اند که پیشاسقراطیان مفهوم علم طبیعی را شناساندند. هرچند آنها ملحد نبودند. گرایش داشتند فرایندهای طبیعی را دارای ویژگی‌های الوهی ببینند. حتی برخی از آنها ایزدان یونان را نقد می‌کردند که چرا هم انسان هستند هم نامیرا. به عقیده آنها خدا باید موجودی برتر باشد با نیروهای متعالی.

دانیل دبلیو گراهام فارغ‌التحصیل فلسفه از دانشگاه بریگهام یانگ در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس است. دکتری را هم از دانشگاه تگزاس اوستین دریافت کرده. او استاد فلسفه دانشگاه بریگهام‌یانگ است و پژوهشگر فلسفه و حکمت یونان باستان. در کالج گرینل و در دانشگاه ریکو در هیوستون تگزاس تدریس کرده و استاد مهمان در دانشگاه ییل بوده است. انتشارات کمبریج در سال دوهزاروده کتاب متون فلسفه متقدم یونان را به کوشش گراهام چاپ کرد. این کتاب شامل دو جلد است. جلد نخست تحت عنوان کیهان‌شناسان و هستی‌شناسان و جلد دوم هم شامل سوفیسم و پیوست است. البته این اثر گراهام همه پیشاسقراطیان را در بر نگرفته است و او در مجموع دست به انتخاب در میان این دسته از فیلسوفان زده است. این اثر را می‌توان ترجمه‌ای روزآمد از پاره نوشته‌های پیشاسقراطی گراهام دیلس دانست.

بهناز دهکردی فارغ‌التحصیل فلسفه در مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی(ره) است. او ترجمه این کتاب را به عنوان رساله دوره دکتری خود انجام داده. کاری که سه سال طول کشید. مولف کتاب در بخش‌هایی از متنی که به عنوان پیش‌درآمد ترجمه فارسی کتاب نوشته چنین آورده: «از شنیدن ترجمه فارسی کتاب مرجع من خشنود شدم. این کتاب ثمره سال‌ها پژوهش و کشمکش روی متونی است که در این کتاب آمده‌اند. از دهکردی برای کار دشوار ترجمه سپاسگزاری می‌کنم و برای گروه جدید خوانندگان و دانش پژوهان فلسفه کهن آرزوی کامیابی دارم.» چاپ اول پاره‌نوشته‌های پیشاسقراطی اثر دانیل دبلیو گراهام به ترجمه بهناز دهکردی در 824 صفحه و قیمت 99 هزار تومان توسط انتشارات امیرکبیر راهی بازار نشر شده است.

کتاب را به طور اینترنتی از اینجا بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *