خبر

چاپ شانزدهم «تاریخ قرآن» بعد از 52 سال

چاپ شانزدهم کتاب «تاریخ قرآن» اثر مرحوم دکتر محمود رامیار 52 سال بعد از چاپ اول راهی بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی انتشارات امیرکبیر، چاپ شانزدهم کتاب «تاریخ قرآن» تالیف دکتر محمود رامیار دین‌پژوه و قرآن‌پژوه با قیمت 99 هزار تومان منتشر شد.

56 سال از چاپ اول این کتاب در سال 1346 هجری شمسی می‌گذرد. «تاریح قرآن» مسائل مربوط به نگارش و جمع‌آوری قرآن را از جمله تالیف قرآن در زمان پیامبر اکرم(ص) و گردآوری آن در زمان خلفای سه‌گانه را مورد بررسی قرار داده و تشریح کرده است. مولف در کتاب به کمک و واسطه آیات و روایات اثبات کرده است که اولین نسخه قرآن در زمان حیات پیامبر(ص) به صورت کامل جمع‌آوری شده و نسخه اصلی برای آن حضرت(ص) نوشته شده بود.

در بخشی از کتاب که به نوشتن متن قرآن در زمان حیات پیامبر(ص) اشاره شده می‌خوانیم: «کار اصلی و اساسی پیامبر اکرم(ص) به خصوص در سال‌های آخر، کتابت وحی بود. کسانی که بیش از همه و پیش از دیگران در این کار یاور او بودند، علی(ع) و عثمان بودند… در مورد علی(ع) تقریبا همه تصریح دارند که از کاتبان اولیه و مداوم وحی بوده است… در مورد طرز نوشتن هم هرگاه آیه‌ای نازل می‌شد، پیغمبر(ص)، کسی یا کسانی از نویسندگان وحی را احضار نموده و دستور نوشتن می‌فرمود… در اواخر عمر گاهی روی درست نوشتن، واضح نوشتن بعضی حروف، کشیده یا دندانه‌دار کردن حرف‌ها هم تذکراتی را می‌فرمود.» «تاریخ قرآن»

 

در ادامه هم مصحف‌های موجود در زمان خلفای سه‌گانه و خط و نقطه‌گذاری و اعراب آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مرحوم دکتر رامیار در مقدمه‌ای که در سال 1362 بر چاپ دوم «تاریخ قرآن» نوشته، محتوای آن را چنین توضیح می‌دهد: «طبیعی است که وقتی کلام الهی مایه هستی‌بخش زندگی مردم جهان قرار می‌گیرد، سرگذشتی می‌یابد. گذشته‌ای در پسي سر نهاده و تاریخی دارد… مگر تاریخ چیست؟ بازگویی گذشته. این نیز تاریخ این کتاب مقدس آسمانی است. البته گذشتگان نام دیگری برای این رشته داشتند و بیشتر در این باره از عنوان علوم قرآن استفاده می‌کردند اما در واقع این عنوان بسیار وسیع‌تر از آن بود که در اینجا چنان‌که باید مورد بررسی قرار گیرد.»

«تاریخ قرآن» رامیار اولین کتاب فارسی در موضوع خود محسوب می‌شود. در میان کتاب‌های تاریخ قرآن نوشته دانشمندان مسلمان هم جایگاه ممتازی دارد. این کتاب، برگزیده دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. مرحوم دکتر محمود رامیار، مولف «تاریخ قرآن» و استاد دانشگاه مشهد در سال 1301 هجری شمسی در مشهد به دنیا آمد. رامیار با اینکه در سال 1341 شمسی در دوره دکتری دانشگاه تهران مشغول تحصیل و دوره آموزشی را هم به پایان رسانده بود اما در نهایت رساله دکتری خود را تحویل نداد. او در سال‌های اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 شمسی در دانشگاه مشهد مشغول به فعالیت‌های علمی و دانشگاهی بود. افرادی مانند مرتضی مطهری، مجتبی مینوی تهرانی و سیدمحمدحسین حسینی بهشتی در زمان مسئولیت او در دانشکده الهیات دانشگاه مشهد برای دانشجویان نشست و سخنرانی‌ داشتند.

او بعدها در تیر 1356 از مدرک دکتری خود با موضوع «احوال و آثار شیخ طوسی به عنوان رهبری شیعی» در دانشگاه ادینبورو اسکاتلند دفاع کرد. رامیار در سال 1362 ویراست دوم تاریخ قرآن که چاپ اول آن در سال 1364 منتشر شده بود را توسط انتشارات امیرکبیر راهی بازار نشر کرد. یک سال بعد هم برای درمان به اسکاتلند رفت اما نتیجه‌ای حاصل نشد و در ادینبورو درگذشت و همانجا هم به خاک سپرده شد.

چاپ شانزدهم کتاب «تاریخ قرآن» تالیف دکتر محمود رامیار در 808 صفحه، قطع وزیری، 17 فصل و قیمت 99 هزار تومان توسط انتشارات امیرکبیر روانه بازار شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *